Marko Pavic van stagiair tot nieuwe kartrekker bij Ponthus

Sinds 2018 is er een intensieve samenwerking tussen Ponthus en Flestic, onderdeel van de Van Scherpenzeel Groep (nu Veolia). Flestic produceert flessen en bidons van gerecyclede plastic korrels. Je hebt ze vast in je koelkast staan. Patrick van Erp van Ponthus nam de jonge Marko Pavic, destijds nog stagiair, mee naar Dronten in Flevoland. Doel was om verschillende Business IT-onderdelen beter op elkaar af te stemmen en het bedrijf te helpen verder te professionaliseren. De talentvolle en ambitieuze Marko heeft affiniteit met productiebedrijven. Samen met Patrick werd Marko als lid van het Program Management Team meteen een kartrekker van dit Engage-IT project. Een pittige leerschool. “Het was heel hard werken maar ik vond het hartstikke sjiek. Dat je op zondagavond geen tegenzin voelt om de volgende dag om half 6 op te moeten om naar Dronten te rijden, dat zegt genoeg.”

We zijn ondertussen ruim twee jaar verder en de samenwerking is nog steeds actief en goed. Business consultant Marko Pavic is er kind aan huis geworden, al hoeft hij er nu niet meer zo vaak te zijn. “Flestic levert met zo’n 70 machines ongeveer 180 miljoen producten per jaar. Ik heb er praktisch gewoond, toen ik er vier dagen in de week was. Dat schept vertrouwen.” De samenwerking was en is prettig, de resultaten zijn goed.

Op de werkvloer

Patrick bleef op de achtergrond aanwezig, Marko stond op de werkvloer en pakte aan. “Alle organisaties die onder Van Scherpenzeel vielen, moesten naar dezelfde cloud-omgeving. De eerste opdracht was om een IT-partner te vinden met een private cloud-omgeving waar al de gewenste bestanden naar gemigreerd konden worden. Beheer werd voortaan dan vanuit een centraal punt gedaan, niet meer vanuit elke locatie afzonderlijk. Dat scheelde licenties, werk aan jaarlijks beheer en onderhoud in IT én de IT-kennis is nu groter, want dat is bij een professionele partij ondergebracht. Je wordt als organisatie dan enorm ontzorgd. Maar het was een hele klus want er moest draagvlak zijn, iedereen moest zichzelf er nog in herkennen. Dat was deel 1 van de opdracht: zes locaties, hun business en hun wensen vertalen naar die IT-partij. Bij Flestic moesten ze de juiste vragen weten te stellen aan hun IT-partner en weten wat de mogelijkheden zijn. Bij de IT-partner ontbreekt kennis over Flestic en wat zij nodig hebben aan apparatuur en applicaties. Partijen moeten elkaar begrijpen. Ik moest die vertaalslag maken tussen beide.”

“In eerste instantie was ik vliegende keep. Uiteindelijk konden ze met steeds meer vragen naar hun manager, die ook leerde”, legt Marko uit. “Het adaptievermogen is daarin heel belangrijk. Ik maakte adviezen om processen te verbeteren. Hielp met overzichten, inzicht in kostprijzen, winsten, draagvlak creëren, managers in het proces meenemen. We zijn steeds grondiger te werk gegaan. Uiteindelijk gingen we terug naar de basis, met een controller van Flestic en een consultant van het ERP-systeem hebben we een plan geschreven en alles volledig opnieuw opgezet. Back-ups gemaakt. Standaardcodes, formaten, processen, templates… Heel veel werk, maar een mooie uitdaging. Zelf heb ik ‘on the fly’ heel veel geleerd, het was een hele puzzel en ik moest zelf zorgen dat ik steeds een paar stappen voor lag op de anderen daar, die op mijn inzichten rekenden. Bovendien werkte ik met de juiste mensen samen, het was gewoon een dreamteam. Echt vet dat het gelukt is.” Hij glundert.

Meten is weten

Er is een flinke slag geslagen in efficiency. Flestic weet voortaan welke machine stil staat en waarom en kan eventuele problemen nu snel verhelpen en ook voorkomen, door al die inzichten. “Dat levert veel op. Meten is weten”, zegt Marko. Voorraad slim bijhouden door machines te laten uitlezen met nieuwe applicaties. De machine-output is vastgesteld.

Voor Van Scherpenzeel maakten we een klantportaal: klanten kunnen op elk gewenst moment inzage hebben in de stand van zaken, het scheelt contactmomenten of wachten op een mail met de laatste cijfers en zij kunnen daardoor ook weer sneller schakelen met hun eigen klanten.

Flestic levert aan de voedselindustrie en moet daarom aan ‘traceability’ doen: je moet kunnen aantonen welke grondstoffen gebruikt zijn, waar ze vandaan komen, hoe de productie tot stand is gekomen. Er hangt daarom een batchcode aan vast. “Op mijn advies is er een webapplicatie gemaakt, ik heb scanners gevonden die erbij passen. Hun ISO-audit was vervolgens geen probleem. We werken inmiddels aan versie 3.0 van de Traceability App. Ik coördineer en regel straks de implementatie ervan.”

Marko heeft tijdens zijn periode daar ook nog zijn master afgerond. “Ik heb een thesis geschreven over volwassenheidsmodellen in de ERP-implementaties. Dat heb ik bij Flestic uitgevoerd. Zij zijn in niveau gestegen. Ze hebben voortaan inzicht in de echte kostprijs van een product, controle over hun machinepark en kunnen daarop sturen. We hebben dashboards gemaakt voor controle en inzichten in alle processen. En de werknemers daar zijn tevredener, werken prettiger samen, ook tussen afdelingen onderling, en ieders verantwoordelijkheden zijn duidelijker.”

In het diepe

Marko Pavic sprong als talentvolle business consultant in opleiding meteen het diepe in met dit project bij Flestic en heeft heel veel geleerd. “Niet afwachten, initiatief tonen, leren, vooruitzien en vertrouwen durven hebben in je eigen ideeën, zoals die traceability-app. Ik vind het reuze interessant en heb er lol in.”

Marko is terecht trots en wordt er al met al nóg ambitieuzer van. “Er komt nu weer een nieuwe opdracht aan in de productiesector. Ik wil dat graag naar me toetrekken om in deze branche voortaan de kartrekker te zijn binnen Ponthus.”

Ponthus BV
Sanderboutlaan 4A-2
6181 DN Elsloo
info@ponthus.nl

088 766 8400

Privacy Statement