ponthus aan het woord

Patrick van Erp | Managing Partner

 

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat Ponthus werd opgericht door Patrick van Erp en Jack Vroomen. Al een decennium lang helpt Ponthus bedrijven wendbaar en veerkrachtig te maken in een steeds veranderende wereld. Mede-oprichter en managing partner Patrick van Erp blikt terug, maar kijkt ook vooral vooruit.

“Ik zie het als een uitdaging om ervoor te zorgen dat digitalisering de aandacht krijgt die het verdient. Zeker in de boardroom” 

Het is alweer 10 jaar geleden dat Jack en jij Ponthus oprichtte, maar jullie kennen elkaar al veel langer.
Absoluut. We kennen elkaar al vanaf de lagere school en rondden samen in 1987 de HEAO Bedrijfskundige Informatica af. We gingen daarna onze eigen weg en ik was als consultant, projectmanager en lijnverantwoordelijke betrokken bij veel implementaties en organisatieveranderingen van bedrijven als Xerox, Raet en Getronics. Al die tijd bleven Jack en ik contact houden en toen ik afscheid had genomen van mijn bedrijf, spraken we elkaar op oudejaarsavond. We besloten dat het een goed idee was om samen een bedrijf te starten, en zo ging het balletje rollen.

Wat was de gedachte achter de oprichting van Ponthus?
We wilden bedrijven helpen om digitalisering in te zetten om een stap voorwaarts te maken. Er werd steeds meer data geproduceerd, maar er werd nog weinig mee gedaan, terwijl toen ook al duidelijk werd dat data het nieuwe goud was en er enorme kansen lagen in de digitale transformatie. Maar dat besef leefde nog helemaal niet in de boardroom.

Zie je dat inmiddels bij bedrijven het besef is gegroeid dat digitalisering kansen biedt?
Het is opvallend om nu nog te zien hoe weinig IT of digitalisering in de boardroom aanwezig is, zeker op kennisniveau. Als digitalisering een topic is, dan is dat vaak enkel met het zicht op risico’s. Digitalisering wordt vrijwel niet op strategisch niveau behandeld, terwijl digitale transformatie juist enorme kansen biedt. Ik heb wel het idee dat die houding verandert, dat merk je ook aan de groeiende vraag in de markt.

Successen en de groeiparadox

Ponthus heeft een flinke groei doorgemaakt, was dat vanaf het begin al zo?
De eerste jaren groeiden we gestaag met ongeveer 35% per jaar. Vorig jaar veranderde dat en verdubbelden we. Dan krijg je te maken met een groeiparadox, waarbij de groei de organisatie afremt. Er is dan afstand nodig om te zien wat er nodig is en waar in geïnvesteerd moet worden. Voor Ponthus betekende dit dat we de organisatie verder professionaliseren en structureren. Door het aanstellen van Tim Hagenbeek als operationeel verantwoordelijke, Hub Dohmen als commercieel verantwoordelijke en Rolf Holtjer voor onder andere HR, is er een organisatie neergezet waarin Jack en ik weer kunnen doen waar wij goed in zijn.

Jullie zijn begonnen met BI en Data Science, ligt daar nog steeds de focus?
BI en Data science staan, naast de business consultancy, nog steeds als een huis. Daar zijn we goed in en daar hebben we veel in bereikt. Dat komt ook doordat we zorgdragen voor borging en adoptie binnen een organisatie. We blijven vinger aan de pols houden en zorgen dat wat we doen ook daadwerkelijk beklijft. Dat merk je ook aan onze klanten, die eigenlijk altijd weer terugkomen voor nieuwe projecten. Een duurzame klantrelatie zit in ons DNA, maar we nemen nu steeds meer de volgende stap door te zoeken naar strategisch partnerschap en in te zetten op productontwikkeling. Solide producten zoals GOUD, GOLD en RAPP creëren recurring business en passen goed in ons dienstenpakket.

Stabiliteit en innovatie 

Als je terugkijkt op de afgelopen 10 jaar, waar ben je dan trots op en wat heb je geleerd?
Ik ben vooral heel trots op onze mensen. We hebben al vroeg hele goede mensen aan kunnen trekken die ook met ons mee zijn gegroeid. Daardoor hebben we ontzettend veel kennis in huis en een sterk bedrijf kunnen opbouwen. Het is belangrijk dat we onze klanten die kwaliteit en stabiliteit kunnen bieden. Tegelijkertijd hebben we intern het innovatieve karakter kunnen behouden. Wat ik echt heb geleerd is dat een organisatie ook actief gemanaged moet worden. Jack en ik hebben altijd geloofd in organiseren, niet managen, maar in een groeiende organisatie is gedegen management nodig om de rust te behouden. 

Wat is het doel voor Ponthus de komende 5 jaar?
We willen een stabiele doorgroei ontwikkelen en een stabiele factor zijn voor zowel medewerkers als klanten. Voor klanten willen we die betrouwbare partner zijn, waarbij geen vraag te veel is. Onze klanten moeten kunnen zeggen dat we ze echt geholpen hebben in hun verbeterslagen, performance of professionaliteit. Medewerkers moeten zich veilig voelen en kunnen blijven door ontwikkelen en groeien.

 Wat zie je zelf als de grootste toegevoegde waarde van Ponthus voor klanten?
We hebben een heel divers team waardoor we in staat zijn bedrijven goed te adviseren, maar ook te voorzien van instrumenten om dat te kunnen volgen en borgen in hun eigen organisatie. Ik denk dat onze betrokkenheid bij onze klanten de grootste toegevoegde waarde is. Simpel gezegd; hun probleem is ons probleem. En dat zal nooit veranderen.