Ponthus

Klaar zijn voor de toekomst begint bij je mensen

“De factor Mens heeft de eerste prioriteit”

De toekomst biedt de nodige uitdagingen voor de maakindustrie. Nederland wil vooroplopen met het verduurzamen van de industrie en in het realiseren van de technologische en innovatieve oplossingen die daarvoor nodig zijn. Maar waar begint die weg naar de toekomst? “Zorg dat de mensen er klaar voor zijn door ze op te leiden”, zegt Rene de Heij, Operations Manager bij ROCKWOOL Group. 

ROCKWOOL Roermond zet met ‘The Factory of the Future’ een flinke ambitie neer. De wereldmarktleider op het gebied van steenwoloplossingen wil naar een volledig geëlektrificeerde fabriek met nagenoeg geen milieubelasting. De fabriek omvat meerdere productielijnen en heeft ongeveer 1200 medewerkers, maar hoe realiseer je zo’n ingrijpende transitie? “Een transitie van het complete bedrijf draait niet enkel om techniek, maar vooral om het verbinden van techniek en de mensen in het bedrijf. De factor mens heeft dus de eerste prioriteit”, vertelt Rene. “Daarom werken we nauw samen met Ponthus.”

Zwakke managementcultuur
Onderdeel van de transitie is de verschuiving van eenvoudige bulkproducten naar gespecialiseerde producten. Hierdoor blijft ROCKWOOL relevant voor de klanten en het leidt er ook toe dat de kennis van de mensen belangrijker zal worden. “Dat was een uitdaging”, vertelt Rene. “De organisatie werd niet effectief gestuurd doordat onduidelijk was hoe rollen moesten worden ingevuld, ook wat betreft taken en verantwoordelijkheden. Onze managementcultuur schoof over de verschillende lagen van de organisatie heen, waarbij iedereen met veel betrokkenheid en passie van alles deed, maar waarbij de managementketen niet optimaal werkte.”

Gap tussen management en werkvloer
“Daarnaast was communicatie een punt. Medewerkers waren ontevreden over de manier waarop ze betrokken werden bij de ontwikkelingen in het bedrijf en wisten niet waar we als bedrijf naartoe wilden. Ze werden onvoldoende betrokken bij verbeterinitiatieven en het verwezenlijken van toekomstvisie. Er zat een enorme gap tussen het management en de man op de vloer die het product en het verschil maakte. Die gap is een bekend probleem binnen de maakindustrie.”

Interne opleidingen met een brede blik
Eind 2020 startte het bedrijf met op maat gemaakte, interne opleidingen gericht op het ontwikkelen van leiderschap in samenwerking met Rolf Holtjer van Ponthus. “Wat ons betreft heeft het juist voordelen om de opleidingen niet in huis te hebben, maar uit te besteden. Ponthus en Rolf kennen ons bedrijf en de mensen, maar brengen wel een brede, frisse blik waar wij van profiteren. Die combinatie van expertise en een diepgaande kennis van mens en organisatie resulteert in zeer efficiënte opleidingen.”

Van taken naar eigenaarschap
De opleidingen worden binnen de keten verticaal uitgevoerd over de drie managementniveaus: Leading Hands, Teamleiders en de Productie Managers. Als de mensen van de keten worden getraind, gebeurt dat dus op elk niveau en vlak na elkaar. Op die manier wordt het Management DNA op alle niveaus veranderd en dat is direct merkbaar op de werkvloer, vertelt Rene. “Mensen voelen zich eigenaar van processen en nemen het initiatief, waar voorheen enkel taken werden uitgevoerd. Medewerkers komen in actie als ze zien dat iets niet goed gaat. We merken ook dat er een andere taal met elkaar wordt gesproken. We hebben het samen over reflectie, leidinggeven en management.”

Leiderschap borgen
Voor leiderschapstraining toegespitst op de organisatie geldt dat continue evaluatie en optimalisatie van de training nodig is om zo leiderschap te borgen. “Het is een proces dat altijd doorgaat en uitgebreid wordt. Het programma is nu uitgerold over vier productielijnen. We hebben er acht in totaal, dus we hebben nog een weg af te leggen. Vandaaruit werken we verder op een sterke basis.” Door de opleidingen worden de mensen van ROCKWOOL ook gewilder op een toch al competitieve arbeidsmarkt, erkent Rene. “De arbeidsmarkt verandert in enorm tempo en is echt een vraagmarkt geworden in vergelijking met een paar jaar geleden. Natuurlijk zijn goed opgeleide werknemers gewild, maar ik denk ook dat ze tevredener worden in hun werk en dat we op de juiste manier de goede mensen juist behouden. Ik heb er vertrouwen in dat dit de juiste weg vooruit is.”